سامانه مودیان مالیاتی در راستای جمعآوری و یکپارچهسازی اطلاعات مودیان مالیاتی راهاندازی شده و تاریخهای مشخصی در قالب فراخوانهای اجرا اعلام گشته تا بر اساس آنها شرکتهای مشمول نسبت به ثبت اطلاعات خود در این سامانه اقدام نمایند. با تصویب قانون تسهیل سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی هر مودی لازم است تا تکالیف مشخصی را جهت اتصال به سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی خود انجام دهد. شرکت فناوری داده پویشگر، طی برگزاری همایش سامانهی مودیان مالیاتی برای اعضای اتحادیه آلومینیوم کاران اصفهان اطلاعات مورد نیاز فعالین صنعت ساختمان و درب و پنجره را درخصوص این موضوع فراهم آورده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این همایش به لینک https://fdpco.ir/report-conference-of-isfahan-aluminum-union/ مراجعه فرمایید.
لیست محتوا
Toggle
اهمیت و ضرورت استقرار پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی
1- ارتقای کارآمدی و بهبود روشهای مدیریتی کسب وکارها
2- کاهش اختالفات مالیاتی میان مؤدیان و کادر تشخیص مالیاتی
3- شفاف سازی مبادلات اقتصادی
4- کمک به مقابله با قاچاق، پولشویی وکدفروشی
5- کمک به سیاست گذاری وتنظیم بهتر بازار کالاها و خدمات
6- حذف ممیز محوری در تشخیص و وصول مالیات از مؤدیان واستقرار یک نظام هوشمند و سیستمی
اهمیت و ضرورت استقرار پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان تشخیص مالیات با رویکرد جدید
1- حذف ممیز محوری
2- سیستمی کردن فرآیندهای مالیاتی وسنجش ریسک
3- جلوگیری از تشخیص مالیات به شیوه علی الرأس
4- گسترش پایه مالیاتی
5- جلوگیری از رویكرد بودجه محوری در اخذ مالیات
6- ارتباط بین مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده
7- کاهش فرار مالیاتی
8- ارتقای شفافیت در زنجیره تولید
مشمولین نصب صندوق فروشگاهی (طبق ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم)
در این بخش به معرفی مشمولین نصب صندوق فروشگاهی از سال 1392 تا 1394 خواهیم پرداخت.
از سال 1392 |
از سال 1393 مشمولین سال 1392 |
از سال 1394
مشمولین سال 1392 و 1393 |
سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر | فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و ساختمانی | فروشندگان لاستیک |
فروشندگان آهن آلات | صاحبان تعمیرگاههای مجاز خودرو و انواع وسائل نقلیه سنگین | نمایشگاههای اتومبیل سواری، باری، مسافربری، ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و صنعتی |
فروشندگان لوازم صوتی و تصویری | فروشندگان تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط | فروشندگان مصالح ساختمانی |
فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت افزاری
|
فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان | فروشندگان تاسیسات الكترونیكی- مكانیكی ساختمان |
فروشندگان ماشینهای اداری و لوازم و قطعات و تجهیزات مربوط به آنها | فروشندگان تزیینات ساختمان، موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی | فروشندگان انواع رنگ ساختمان ، صنعتی و اتومبیل |
فروشندگان لوازم خانگی شامل برقی، گازی و نفتی
|
فروشندگان انواع تلفن ثابت و بی سیم، همراه و تجهیزات جانبی آن نمایندگی، عمده و خرده فروش | فروشندگان مواد شیمیایی |
تالار پذیرایی، رستورانها، چلوکبابیها و اغذیه فروشیها | تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیرفلزی اهم از اداری و خانگی | نمایندگیهای فروش شرکتهای توزیع کاتالهای داخلی و وارداتی (غیر اشخاص حقوقی) |
هتل و هتل آپارتمان | فروشندگان فرش ماشینی، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی | نمایندگان فروش شرکتها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی (غیر اشخاص حقوقی) |
مشاوران املاک و مستغلات | فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی | فروشندگان یخچالهای صنعتی و ویترینی |
داروخانهها | فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی، آزمایشگاهی و دندان | بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران |
فراخوانهای ثبت نام در مالیات ارزش افزوده در سامانه مودیان مالیاتی
از سال 1387 تا به امروز طی 10 مرحله فراخوانهایی جهت ثبت نام مالیات ارزش افزوده برای مشاغل مختلف ارائه شده است که در ادامه به بررسی هر مرحله خواهیم پرداخت.
مرحله اول در تاریخ 01/07/1387 برای کلیه صادرکنندگان وارد کنندگان – کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و خدمات آنها در پنج ماهه آغاز سال 1387 ، مبلغ 1.250.000.000 ریال یا بیشتر بوده است و کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 1386 ، بیشتر از 3.000.000.000 ریال بوده است. در این مرحله موارد استثنا شامل مشاغل صرفا معاف و اشخاص حقیقی تابع شورای اصناف بود.
مرحله دوم در تاریخ 01/07/1388 برای فعالان اقتصادی (حقیقی و حقوقی) که به فعالیتهای موضوع بند(الف) ماده (96 ) قانون مالیات اشتغال دارند. در این مرحله موارد استثنا شامل مشاغل صرفا معاف بود.
مرحله سوم در تاریخ 01/01/ 1389 برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام،مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیدهاند، در صورتی که در سال 1387 یا 1388 مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها 3.000.000.000 ریال و بالاتر میباشد، در این مرحله موارد استثنا شامل مشاغل مـعاف صـرفا بند ب و ج صنفی بود.
مرحله چهارم:در تاریخ 01/07/1389 برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیدهاند، در صورتی که شاغل به فعالیتهای موضوع بند (ب) ماده (96) قانون مالیاتهای مستقیم با هر میزان فروش یا درآمد. در این مرحله موارد استثنا شامل مشاغل صرفا معاف و بند ج صنفی بود.
مرحله پنجم در تاریخ 01/07/1390برای کلیه اشخاص حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم، سوم و چهارم مشمول ثبت نام نبودهاند و جمع فروش آنها در سالهای 87و 88و89 آنها 1.000.000.000 ریال است و کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال 90 ایجاد، تاسیس و به ثبت خواهند رسید یا می رسند و حائز شرایط مذکور نگردیدهاند.مجموع فروش آنها 1.000.000.000 ریال و بیشتر برسد .
مرحله ششم در تاریخ 01/07/1390 برای اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی (صرفنظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده 95 ق.م.م که به فعالیتهای چلوکبابیها ، سالنهای غذا خوری ، سفره خانههای سنتی و اغذیه فروشیهای زنجیرهای با مالكیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز، اشتغال دارند.
مرحله هفتم در تاریخ 01/07/1395 برای کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول که موجب فراخوان های قبلی (یكم تا ششم) تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشدهاند.
مرحله هشتم در تاریخ 01/01/1399 برای تمامی جایگاه داران سوخت (فرآورده های نفت و گاز) با هر حجم از فروش یا درآمد کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوانهای قبلی، تاکنون برای اجرای قانون فراخوانده نشدهاند،
مرحله نهم در تاریخ01/04/1402 برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط فراخوانهای مرحله اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام نشدهاند، در صورت اشتغال به فعالیتهای تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون بر، آشپزخانه و کترینگ ها، اعم از صنعتی یا خانگی و کافی شاپها با هر میزان فروش یا درآمد.
مرحله دهم در تاریخ 01/10/1402 برای کلیه فعالان اقتصادی که براساس شرایط فراخوانهای مراحل اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشدهاند، در صورت اشتغال به فعالیتهای زیر با هر میزان فروش یا درآمد.
گروه بندی مشاغل بر اساس نوع و حجم فعالیت
در ادامه به معرفی گروه بندی مشاغل بر اساس نوع فعالیتشان میپردازیم:
– کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان
– صاحبان کارخانهها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه با مراجع ذیربط
– صاحبان هتلهای سه ستاره و بالاتر
– صاحبان بیمارستانها، زایشگاهها، درمانگاهها و کلینیکهای تخصصی
– صاحبان مشاغل صرافی
– صاحبان فروشگاههای زنجیرهای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط
– صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاورهای، انفورماتیک و طراحی سیستم
– صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسارفربری و باربری
گروه بندی مشاغل بر اساس حجم فعالیت |
||
گروه | از ابتدای سال 1398 | از ابتدای سال 1401 |
1 | بیش از 55.000.000.000 ریال | بیش از 150.000.000.000 ریال |
2 | بیش از 18.000.000.000 ریال | بیش از 50.000.000.000 ریال |
3 | غیر از گروه اول و دوم | غیر از گروه اول و دوم |
قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی
ماده 14 : به منظور تسهیل تكالیف مودیان مشمول این قانون ، سازمان میتواند مودیانی که میزان فروش سالانه آنها کمتر از بیست و پنج برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم باشد را از صدور صورتحساب الكترونیكی معاف نماید. ماخذ محاسبه مالیات و عوراض مودیان مذکور با توجه به میزان فروش آنها در هر دوره مالیاتی و ضریبی که توسط سازمان مالیاتی تعیین میشود، محاسبه و مالیات آن پس از کسر اعتبار قابل قبول، دریافت میگردد.
تایید صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار و اطلاع سایر صورتحسابهای خرید
مودیان مالیاتی (خریداران عضو سامانه مودیان) مكلفند ظرف مدت سی روز از تاریخ درج صورتحساب الكترونیكی در کارپوشه مودیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحسابها اقدام کنند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورتحساب مربوط میباشد.
به منظور تكمیل اطلاعات سازمان در خصوص مودیانی که عضو سامانه مودیان نبوده یا بدون صدور صورتحساب الكترونیكی اقدام به فروش میکنند، سامانه مودیان باید به گونهای طراحی شود که مودی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آنها صورتحساب الكترونیكی صادر نكرده است، به سازمان اطلاع دهد.
حسابرسی مالیاتی مودیان عضو سامانه
سازمان مجاز است حداکثر دو ونیم درصد مؤدیان مشمول قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را که عضو سامانه مؤدیان هستند، به صورت تصادفی به قید قرعه انتخاب کرده و دفاتر آنان را مطالبه یا برای مشاهده دفاتر و اسناد، به محل کار آنان مراجعه کند.
نحوه مطالبه، وصول، تقسیط، بخشودگی و ترتیبات پرداخت مربوط به جریمههای موضوع این قانون طبق احكام قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود. (ماده 28)
سازمان نمیتواند بیشتر از پنجاه درصد جریمههای موضوع این ماده را مطابق ماده 191 قانون مالیاتهای مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد. (تبصره 2 ماده 22)
سخن پایانی
در این مقاله توضیحات کاملی درخصوص سامانه مودیان مالیاتی و قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانههای فروشگاهی ارائه شده است که طی همایشی با حضور و مشارکت شرکت فناوری داده پویشگر، ارائه دهنده نرم افزار مستروین و اتحادیه آلومینیوم کاران اصفهان اعلام شد.