شیشه هوشمند کریستال مایع چیست ؟

شیشه هوشمند و طراحی آن با نرم افزار مستروین : شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که اصلا چرا شیشه هوشمند کریستال مایع توسعه داده شد؟ اول بگذارید از اهمیت نور خورشید بگوییم، انسان ها به نور طبیعی نیاز دارند، این یک بخش اساسی از زیست شناسی ما است. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی فواید زیادی برای سلامتی دارد، از خواب بهتر گرفته تا بهبود خلق و خوی ما. نور طبیعی ویتامین D، سروتونین و ملاتونین را در بدن ما تنظیم میکند و به رشد سالم چشم های کودکان کمک میکند.

با این حال بسیاری از ما اکنون بیشتر روز خود را در داخل خانه می گذرانیم، و در کنار این نور طبیعی میتواند با تابش خیره کننده و یا ایجاد گرمای ناخواسته میتواند برای ساکنین اذیت کننده باشد. این جا است که اهمیت شیشه های هوشمند معلوم میشود، شیشه های هوشمند به خصوص شیشه هوشمند کریستال مایع میتواند از تابش خیره کننده خورشید کم کند و با توجه به شرایط محیط  و نیاز مصرف کننده، مات یا شفاف شود.

 

 برای نحوه برش شیشه با نرم افزار بهینه سازی برش شیشه با ما تماس بگیرید .

 

شیشه کریستال مایع چیست؟

کریستال های مایع برای اولین بار در 1888 کشف شد و حدود 100 است که بسیاری از نیازهای روزمره انسان ها را برطرف میکند. کریستال های مایع در بسیاری از محصولاتی که هر روز استفاده می کنید یافت می شوند. لپ تاپ ها، ماشین‌حساب‌ها، ساعت‌های دیجیتال و اجاق‌های مایکروویو همگی از نمایشگرهای کریستال مایع (LCD) استفاده می‌کنند. در این نمایشگرها از الکتریسیته برای تغییر شکل کریستال های مایع استفاده می شود تا نور را عبور دهد و در نتیجه ارقام و اعداد روی نمایشگر شکل می گیرد.

فناوری پشت LCD شبیه به کریستال های مایع پراکنده پلیمری (PDLC) است که در برخی از برنامه های کاربردی پنجره هوشمند استفاده می شود. در این پنجره‌ها، کریستال‌های مایع با هم‌تراز کردن موازی و عبور نور به یک بار الکتریکی پاسخ می‌دهند. هنگامی که بار الکتریکی وجود ندارد، کریستال های مایع در پنجره به طور تصادفی جهت گیری می شوند. با کریستال های مایع، شیشه می تواند یا شفاف یا نیمه شفاف باشد، تنظیمات مربوط به میزان شفافیت بر عهده شما است.کریستال مایع کاربرد های گسترده ای دارد.

مزیت های شیشه هوشمند کریستال مایع

ورود نور طبیعی: شیشه هوشمند کریستال مایع به طوری توسعه داده‌ شده که با شرایط نور سازگار است، این یعنی در صورت نیاز سایه‌اندازی و تنظیم دما انجام میدهد تا راحتی محیط حفظ شود، این در حالی است که نور طبیعی همچنان به طوری که آزاردهنده نباشد وارد میشود و مناظر بیرون قابل مشاهده هستند.

حریم شخصی: این پنجره ها همچنین حریم خصوصی را افزایش داده اند زیرا می توانند با نیاز های مصرف کننده سازگار شوند برای مثال شیشه هوشمند کریستال مایع در دفاتر و خانه ها اجازه ورود نور و هوای تازه را بدون نگرانی درباره حریم شخصی، می دهد.

این فناوری استانداردهای بی سابقه ای را برای استفاده از شیشه های هوشمند در معماری ایجاد کرده است، که نه تنها به معماران این امکان را می دهد که ساختمان هایی را ایجاد کنند که رفاه را از طریق نور طبیعی و نماهای بیرونی افزایش دهند، بلکه با ارائه طیف وسیعی از اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌ها به آنها ابزار مهمی در دستیابی به دیدگاه خلاقانه می‌دهد.

طراحی بصری: نمای مات امکان ایجاد بسیاری از مفاهیم طراحی خلاقانه را با ایجاد یک مانع و ایجاد انتقال بصری به انواع مکان ها مانند سالن های جلسه، دفاتر مدیریت، کافه‌ها، بیمارستان‌ها، استفاده داخلی، بانک‌ها، رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها، رویدادها، اتاق‌های هتل و غیره می‌دهد.

عایق حرارت و صدا: شیشه هوشمند کریستال مایع می تواند انرژی خورشیدی UV را تا 99٪ و اشعه IR را تا 98٪ مسدود کند. همچنین 20 درصد بیشتر از شیشه معمولی در عایق صدا موثر است. این میزان برای شیشه آکوستیک تا 60 درصد افزایش می یابد.

شیشه هوشمند کریستال مایع چگونه کار می کند؟

این شیشه حاوی یک مخلوط کریستال مایع شفاف با مولکول های رنگ خاص است. این مخلوط بین دو ورقه شیشه ای پوشیده شده با یک فیلم رسانای شفاف قرار می گیرد. با تکان دادن یک سوئیچ، که توسط یک ولتاژ پایین تحریک می شود، کریستال های مایع فورا جهت خود را تغییر می دهند تا میزان نور و گرمای عبوری از شیشه را تنظیم کنند.

به طور کلی شیشه هوشمند کریستال مایع با استفاده از مخلوط‌های کریستال مایع کلستریک که بین ورقه‌های شیشه قرار گرفته‌اند، کار می‌کند. اینها به یک ولتاژ کم پاسخ می دهند تا یک صفحه شیشه ای شفاف را به صفحه ای تبدیل کنند که به شدت نور را پراکنده می کند و یک اثر مات را ایجاد می کند.

پروژه های بزرگ تجاری زیادی با استفاده از شیشه کریستال مایع در سال های گذشته محقق شده است.

راز عملکرد شیشه کریستال مایع چیست؟

مواد چند لایه در شیشه های کریستال مایع، فیلم کریستال مایع پراکنده پلیمری (PDLC) است که به جریان الکتریکی واکنش نشان می دهد. فیلم‌های PDLC بین دو لایه لایه رسانا (فیلم ITO-PET)، بین لایه‌های شیشه محصور می‌شوند. هنگامی که جریان الکتریکی وجود ندارد، آنها مانند شیشه مات به نظر می رسند زیرا ذرات کریستال مایع معلق و پراکنده بین دو شیشه مانع از انتقال نور توسط شیشه می شوند.

هنگامی که جریان الکتریکی وجود دارد، این ذرات قطبی می شوند، فوراً در یک راستا قرار می گیرند و اجازه می دهند نور به طرف دیگر عبور کند. بنابراین، به لطف این فناوری شیشه هوشمند، میتوانید بین شیشه مات و شیشه شفاف با یک جریان الکتریکی ساده سوئیچ کنیم.

سخن آخر

فناوری شیشه هوشمند کریستال مایع واقعاً امکانات بی‌پایانی برای استفاده‌های عملی در محیط خانه یا محل کار شما دارد: می‌تواند با کاهش نیاز به روشنایی مصنوعی به کاهش هزینه‌های انرژی شما کمک کند، و می‌تواند در هزینه قبض گرمایش در زمستان صرفه‌جویی کند.شما مشتریان عزیز میتوانید برای خرید نرم افزار مینا شیشه با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیاز شما

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها