کاربرد شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

کاربرد شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

دسترسی نور به اتاق از چه راهی می باشد ؟ شیشه ماده عجیبی است؛ زیرا پتانسیل تقریباً بی پایانی در بهبود فضا و طراحی دکوراسیون داخلی ارائه می دهد و پیشرفت های اخیر در فناوری، این پتانسیل را حتی بیشتر افزایش داده است. امروزه شیشه کاربرد شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی به طور گسترده در خانه ها، ساختمان های تجاری و ادارات استفاده می شود. و عملکردهای متعددی دارد. در حالی که شیشه اغلب به عنوان یک جنبه کاملاً کاربردی از معماری و ساخت و ساز در نظر گرفته شود، اما نقش آن در طراحی داخلی نیز دارای اهمیت فراوانی است.

شیشه به طراحی های داخلی سبک و پیچیدگی می بخشد. و مزیت های آن به حداکثر رساندن استفاده فضا، محافظت از حریم خصوصی، اطمینان از ایمنی، و زیبایی محیط است. شیشه علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه های انرژی (گاهی تا 75%)، با افزایش نور طبیعی به ایجاد یک محیط بصری جذاب  برای ساکنان ساختمان کمک می کند. یکی دیگر از مزایای قابل توجه شیشه، فرصتی است که به طراحان می دهد تا از طبیعت در کار خود استفاده کنند.

ویژگی‌های شیشه‌ با ارائه نمایی از چیزی مانند حوض، منظره درخت یا عنصر طبیعی دیگر در فضای باز، می‌توانند طرح‌هایی را که از طبیعت می‌آیند، تقویت کنند. این اصل برای محیط‌های شهری نیز صدق می‌کند. در این مقاله به تمامی ابعاد نقش شیشه در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

نمونه از کاربرد شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

دیوارهای شیشه ای

در حالی که دیوارهای شیشه ای زمانی به دلیل نیاز به قاب های نگهدارنده ضخیم دست و پا گیر بودند، تکنیک های شیشه ی مدرن این امکان را به وجود آورده که متخصصان و معماران، پانل های شیشه ای را کاملاً بدون قاب و تقریباً در هر اندازه ای ایجاد کنند. این می تواند تاثیر عمیقی بر فضای داخلی داشته باشد.

دیوارهای شیشه ای در درجه اول حس تداوم افقی را ایجاد می کنند. در حالی که یک پنجره ساده ممکن است نمای «قاب‌دار» از یک ویژگی بیرونی خاص ارائه دهد، دیوارهای شیشه ای بدون قاب، این توهم را ایجاد می‌کنند که فضای داخلی فراتر از محدوده واقعی آن گسترش یافته است. به این دیوار ها می توان یک عنصر کاربردی را نیز اضافه کرد، مثلا درهای کشویی.

کف های شیشه ای

با معرفی شیشه های لمینت مستحکم و مقاوم در برابر حرارت و ضربه اکنون این امکان برای طراحان دکوراسیون داخلی وجود دارد که کف های شیشه ای را در طراحی بگنجانند. کف های شیشه ای اگر در فضای کف بین دو طبقه نصب شود، می‌توانند دیدی به اتاق بالا یا پایین ارائه دهند.

انواع جدید شیشه همچنین به این معنی است که کف شیشه ای می تواند به تنهایی به عنوان یک ویژگی بصری در طراحی داخلی، در سبک های بسیار متنوعی استفاده شود. با وجود انواع مختلف شیشه مانند شفاف، مات، رنگی و رفلکسی (آینه ای) کف‌های شیشه ای به خودی خود به یک ابزار طراحی جذاب تبدیل شده‌اند.

نورگیر / سقف شیشه ای

در حالی که دیوارهای شیشه ای و کف شیشه ای پتانسیل منحصر به فرد خود را در طراحی داخلی ارائه می دهند، از بسیاری جهات، نورگیرها و سقف های شیشه ای بهترین های هر دو سبک را ارائه می دهند، به طوری که به طور همزمان چند ویژگی زیبایی شناسی و کاربردی منحصر به فرد را به یک فضا می آورند.

سقف های شیشه دو حالت ثابت و بازشو دارند؛ و می توانند دسترسی به مناطقی مانند پشت بام را فراهم کنند. این بدان معناست که طراحان داخلی می‌توانند از قسمت‌های بیرونی در بالای فضای داخلی، به شرط وجود خط دید، استفاده کنند. علاوه بر این، سقف‌های شیشه‌ای با ارائه نمایی از آسمان و ارائه منبع مستقل و قدرتمند نور طبیعی، نیاز به منابع نور اضافی را از بین می‌برند، که این به نوبه خود باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

کاربرد شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

مزایای استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

دسترسی: هنگام طراحی فضایی که نیاز به دسترسی داخلی یا خارجی دارد، از ویژگی‌های شیشه‌ای مدرن مانند درهای کشویی و حتی پانل‌های سقف و کف می‌توان به عنوان نقاط دسترسی استفاده کرد.

حریم خصوصی:  یکی از نگرانی های اصلی هنگام انتخاب شیشه برای فضای داخلی، حفظ حریم خصوصی است. با استفاده از شیشه مات می توان به راحتی از حریم شخصی افراد را حفظ کرد. شیشه مات با سندبلاست یا اسید اچ شیشه شفاف تولید می شود. همچنین در حال حاضر با استفاده فناوری پیشرفته، اکنون می توان پنل های شیشه ای را با فشار دادن یک دکمه بین شفاف و مات تغییر داد. شیشه های سویچبل (switchable) در حال تبدیل شدن به یکی از گزینه های محبوب در طراحی داخلی هستند، زیرا در همه چیز از دیوارهای دوش گرفته تا کابینت های شیشه ای میتوان از این فناوری استفاده کرد.

تهویه و عایق بندی: این یکی دیگر از زمینه هایی است که در آن شیشه می تواند به طراحی داخلی کمک کند؛ بالاخره بهترین طراحان فقط زیبایی شناسی را مهم نمی دانند، بلکه عناصر کاربردی را نیز در نظر می گیرند. چیزی به سادگی عبور هوای تازه از یک فضا و یا حفظ حرارتی، از طریق یک پنجره یا سقف شیشه‌ای می‌تواند یک ویژگی متحول کننده باشد. فناوری مدرن شیشه مانند بهره خورشیدی و پوشش‌های فیلم حرارتی می‌تواند کیفیت عایق بندی شیشه را افزایش دهد و به طور فعال فضا را با نور خورشید گرم کند.

زیبایی همیشگی: بهترین طراحی دکوراسیون داخلی به یک دوره یا سبک محدود نمی‌شود، یک اثر بصری ماندگار حتی در سال‌های بعد نیز به همان اندازه جذاب و دلنواز است. از این نظر، شیشه یکی از کاربردی ترین مواد برای کار در طراحی های مینیمال است. طراحی با استفاده از شیشه می‌توانند کیفیتی منحصر به فرد و زیبایی همیشگی را ارائه دهند.

نداشتن محدودیت استفاده: در حالی که تصور می شود که شیشه فقط در ویژگی های ساختاری مانند پنجره ها و درها به کار می رود، این تصور کاملا درست نیست. به عنوان یک ماده، شیشه می تواند به طور موثر در هر قسمتی از یک طراحی استفاده شود، خواه یک کاسه سینک شیشه ای کوچک باشد یا یک میز یا دیوار شیشه ای بزرگ. این مزیت شیشه‌، اغلب در طراحی‌های مدرن و مینیمال استفاده می‌شود، و سبب میشود حس مدرنیته یک فضا به شدت افزایش پیدا کند.

دسترسی نور به اتاق از چه راهی می باشد

 

 

 برای طراحی و اطلاع از قیمت نرم افزار پنجره با ما تماس بگیرید .

اثر کاربرد شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی بر سلامتی

تحقیقات جدید افزایش نزدیک بینی را در افراد، به ویژه در اطراف کودکان، در سراسر جهان نشان داده است. تصور می‌شود که سبک زندگی نقش بسیار بیشتری نسبت به ژنتیک در این امر ایفا می‌کنند، به نظر می رسد که قرار گرفتن در داخل خانه دلیل این مشکل، یا علت بدتر شدن آن است. یکی از موارد مهم در این مشکل تفاوت نورپردازی مصنوعی با نور طبیعی است. استفاده از سازه های شیشه ای میتواند راهی برای به دست آوردن نور طبیعی بیشتر و همچنین ارائه دسترسی آسان به فضای باز و ارائه عمق بصری بیشتر برای مقابله با نزدیک بینی باشد.

با توجه به اینکه شرایطی مانند SAD (اختلال عاطفی فصلی) به طور گسترده ای شناخته شده و به رسمیت شناخته شده است، و درک ما از نحوه واکنش بدن به محرک های خارجی جامع تر شده است، ما بیش از هر زمان دیگری از اهمیت نور طبیعی برای جسم و بدن خود آگاه هستیم. به همین دلیل است که استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی امروزه بیش از هر موقع دیگری اهمیت پیدا کرده است. طراحی های شیشه ای فقط به ما زیبایی ارائه نمی دهند بلکه برای سلامتی جسمی و روانی نیز مفید هستند.

0 0 رای ها
امتیاز شما

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها